SOLUȚII INTEGRATE: LABORATOARE, ÎNVĂȚARE ȘI IMPLICAREA ELEVILOR
Proiectul răspunde unei nevoi stringente de îmbunătățire a educației STEM în regiunile de graniță din România și Ucraina. Atât în județul Satu Mare, cât și în regiunea Transcarpatia, există provocări comune: lipsa echipamentelor moderne pentru predarea științelor, metode de predare învechite, nivel redus de motivare în rândul elevilor, stereotipuri persistente legate de carierele STEM și discrepanțe între rezultatele educaționale și cerințele pieței muncii. Aceste probleme afectează dezvoltarea unei forțe de muncă bine pregătite și reduc potențialul de inovare și creștere economică în regiune.
Pentru a aborda aceste provocări, proiectul promovează dezvoltarea educației STEM prin trei componente principale:
Infrastructură educațională. Vor fi înființate șapte laboratoare STEM moderne — patru în Ucraina și trei în România, în județul Satu Mare. În România, laboratoarele vor fi amenajate în trei unități de învățământ din mediul rural și urban: Școala Gimnazială Bârsău de Sus, Școala Gimnazială „Mihai Viteazu” din Moftinu Mic și Liceul Tehnologic „George Barițiu” din Livada. Această investiție va permite elevilor să desfășoare experimente practice în domeniul științelor și matematicii, utilizând echipamente moderne și metode aplicate de învățare.
Dezvoltare profesională. Vor fi pregătiți 17 formatori STEM, dintre care 5 din România. De asemenea, 30 de profesori din școli vor obține certificare în urma unui program de formare de 30 de ore. Cursurile se concentrează pe utilizarea practică a instrumentelor digitale, metode interactive de predare și bune practici moderne în educația STEM. Casa Corpului Didactic „Dariu Pop” din Satu Mare va sprijini procesul de adaptare și implementare a programului de formare.
Motivarea elevilor. O amplă campanie de informare și promovare va fi direcționată către elevii din școli și familiile acestora, cu scopul de a combate stereotipurile legate de carierele STEM. Activitățile vor include târguri de carieră, competiții și o tabără de vară transfrontalieră care se vor desfășura atât în România, cât și în Ucraina.
JUDEȚUL SATU MARE – UN EXEMPLU DE TRANSFORMARE EDUCAȚIONALĂ
Una dintre inovațiile cheie ale proiectului este integrarea laboratoarelor moderne direct în școlile gimnaziale și liceale din județul Satu Mare, permițând astfel o abordare aplicată și echitabilă în predarea STEM. Cele trei școli beneficiare ale proiectului vor deveni centre de excelență locală pentru învățarea practică în domeniul științelor, având un impact pozitiv asupra a sute de elevi și zeci de profesori.
EDUCAȚIE ORIENTATĂ SPRE VIITOR
Se așteaptă ca proiectul să genereze următoarele rezultate în România şi în Ucraina:
Peste 8.000 de elevi cu vârste între 12–17 ani vor participa la inițiativele STEM dezvoltate prin proiect;
Cel puțin 100 de profesori vor absolvi programe de formare profesională pe durata implementării proiectului și vor continua să utilizeze materialele dezvoltate;
Interesul elevilor pentru cariere în știință, tehnologie, inginerie și matematică va crește;
Cooperarea transfrontalieră între instituțiile educaționale, comunități și autorități din România și Ucraina va fi consolidată.
„STEMLab Synergy” este un răspuns concret la nevoia de modernizare a infrastructurii educaționale.
Sloganul „STEM – Cunoaștere pentru viață” reflectă viziunea echipei: știința, tehnologia, ingineria și matematica nu sunt doar materii școlare, ci unelte care ne ajută să înțelegem lumea și să contribuim activ la dezvoltarea societății.
INFORMAȚII DESPRE PROIECT
Titlul proiectului: STEMLab Synergy: Shaping Future Skills in Romanian and Ukrainian Schools
Cod proiect: ROUA00153
Buget total: 444.405,86 EUR
Contribuție UE: 399.956,27 EUR
Buget partener român: 219.978,40 EUR (90% finanțare din partea Uniunii Europene)
Durată de implementare: 18 luni (15 mai 2025 – 14 noiembrie 2026)
PARTENERI ÎN PROIECT
• Asociația Managerilor de Proiect „YADRO”, Ucraina
• Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Județul Satu Mare, România
• Universitatea Națională din Ujhorod, Ucraina.